“Efficiënter en beter produceren als digitale fabriek!”

Van der Meulen over de Digitale Fabriek

Van der Meulen Hallum B.V. is een Fries familiebedrijf van ruim 110 jaar oud.  Van der Meulen is gevestigd in het rustige en knusse Friese Hallum vlakbij de Waddenzee. Het bedrijf weet hierdoor goed hoe belangrijk het is om te genieten van de goede dingen in het leven en daarvoor maken zij ambachtelijke Melba toast en borreltoast. Zo is Van der Meulen in staat om in te spelen op de wensen van haar klanten en consumenten en zijn zij klaar voor een gezonde toekomst gericht op groei en innovatie.

Transitie naar een Digitale Fabriek

Jan Bosgra, financieel manager: “De reden dat wij gestart zijn met de ‘Digitale Fabriek’ is omdat er behoefte was voor meer informatie. Met name vanuit het productieproces en het gereed melden van het product. Dit wilden wij volledig automatiseren. Voorheen ging er namelijk in de fabriek veel handmatig. Hierdoor was de foutkans groot. Dit kostte extra stilstand omdat veel handelingen moesten worden uitgevoerd.”

Meer over de Digitale Fabriek! 

  • Van handmatig naar automatisch

    Teamleider Siede Kempenaar over veranderingen in het productielandschap: “Voorheen kreeg de operator de productieorder op papier. De laserprinter die de THT op het doosje zet, moest handmatig ingevoerd worden. Het labelapparaat moest handmatig ingevoerd worden. Dit proces had een grote foutkans. Bij het afmelden van gereed product moest hij handmatig gescand worden. Er werd letterlijk met de hand geturfd. Op de productieorder een streepje zetten om te kijken hoeveel pallets je gedraaid had. Doordat wij nu een digitale fabriek zijn, hoeven mijn team en ik nu minder te controleren en kunnen wij ons focussen op andere zaken.”

  • Acceptatie voor verandering

    Een van de grote uitdagingen is geweest om acceptatie voor de veranderingen te krijgen op de fabrieksvloer. ICT Manager Hendrik Dijkstra over de digitaliseringslag: “We hebben te maken met Friese medewerkers, die zijn stug. Zij willen vaak niet al te veel veranderen. In het begin was er daarom ook best wel wat weerstand, maar vanuit het team hebben we de medewerkers goed van de juiste informatie voorzien, zodat het acceptatieniveau hoger werd. Dit hebben we heel goed bereikt. Als we vandaag de Digitale Fabriek en de schermen weg zouden halen, dan zouden we ruzie met de fabrieksvloer krijgen.”

  • Digitaliseren en de toekomst

    Jan Bosgra, financieel manager: “Het digitaliseren van het volledige proces geeft ons als voordeel dat we werkelijk gebruik kunnen meten. Van grondstoffen, van verpakkingsmaterialen en van andere hulpstoffen. Zo komen we ook beter tot een kostprijscalculatie uit en waardoor wij efficiënter en beter kunnen produceren. In de samenwerking met AB merk je dat, tijdens de sessies die wij hebben gehad om tot een functioneel ontwerp te komen, zij de specifieke kennis van productiebedrijven met zich meebrengen. Het is heel erg prettig om op die manier te kunnen sparren en samenwerken. Voor de toekomst verwachten wij nog een hele belangrijke slag te slaan op het gebied van traceability.”

Bekijk onze events
Bekijk alle events

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---