Exclusief: De visie van AB

Simpel organiseren en slim automatiseren tekent de onderscheidende aanpak van AB en blijft het fundament voor de toekomst!

Nederlandse productiebedrijven krijgen momenteel de ene na de andere kans aangereikt om relevant te blijven voor hun klanten. Deze mogelijkheden vormen samen één groot strategisch schaakbord. Welke slimme keuzes maken industriële bedrijven hierin? Eén facet is zeker: digitalisering en automatisering van AB funderen, begeleiden en stimuleren deze omwenteling. Niet door rigide vanuit IT te vertrekken, maar wel vanuit een bedrijfskundige aanpak: eerst samen procesverbeteringen in uw maakbedrijf realiseren die AB vervolgens automatiseert en afrondt met de juiste informatietechnologie. De enige goede volgorde in de visie van AB. Kortom: simpel organiseren en slim automatiseren!

Maak het verschil met technologie

Nico Bijl, directeur AB: “Als je je bedrijfsprocessen goed inricht en je productportfolio concurrerend optimaliseert, liggen er heel veel kansen voor de Nederlandse maakindustrie. Ook de overheid roept de maakindustrie op, met onder andere het prominente Smart Industry Platform, om nu concreet te investeren in hun voortbrengingsproces, organisatie en technologie om hun concurrentiepositie te verstevigen, in Nederland maar zeker ook in het buitenland. De maakbedrijven die hier innovatief in zijn, zoals met een betere informatievoorziening, robotisering, digitalisering en automatisering zijn meestal ook de blijvende groeiende koplopers in hun tak van sport. Zij maken met de inzet van moderne technologie het verschil. Overal zie je innovatie en de focus op duurzaamheid. Het concept van Smart Industry wordt intensief omarmd. Ook robotisering, blockchain, artificial intelligence, 3D-printing en flexibilisering kloppen op de fabrieksdeuren. Dit betekent dat digitalisering in je productiebedrijf je een wereld aan big data oplevert waarmee je je operatie en beleid snel bijstuurt.”

Groeipotentie benutten met technologie

Het huidige Nederlandse productielandschap is uitermate spannend, actief en ondernemend. Roland ten Broeke, directeur AB: “De Nederlandse maakindustrie stelt zich soms wat te bescheiden op, maar er gebeuren hier vaak onder de radar ongelooflijk mooie dingen. Denk aan bedrijven die kleinschalig starten en vervolgens een enorme groei doormaken. We zien dat bijvoorbeeld in de food zoals bio-voeding. Ook de super innovatieve bedrijven in deze sector realiseren zich dat ze technologie nodig hebben om die onstuimige groei in goede banen te leiden. Zetten ze die technologie niet in? Dan missen ze eenvoudigweg een enorme potentie omdat ze als organisatie zelf niet zijn ingericht om die groeispurt op te vangen.” Nico: “Of neem de machine- en apparatenbouw. Daar zien we veel productontwikkelingen en het naar de markt brengen van innovaties met meer technologie. Time-to-market is in deze sector voor de klanten van groot belang en ook technologie kan dit helpen faciliteren, met ook meer snelheid en efficiency in je supply chain.”

Unieke aanpak met tweetrapsraket

Gelijktijdig aan deze innovatieve kansen spelen er bedreigingen. Er stroomt steeds meer technisch geschoold personeel uit en steeds minder in. Kortom, de maakindustrie moet met mínder mensen méér zien te realiseren en ook nog eens duurzaam innoveren. Nico: “Dit is een uitdagend spanningsveld waarbinnen je als maakindustrie ook nog eens je concurrentiepositie wilt verbeteren. Dit betekent in onze ogen dat je eerst organisatorische maatregelen moet nemen. Technologie kun je pas maximaal inzetten als je precies weet hoe je de besturing van je maakbedrijf organisatorisch wilt regelen en optimaliseren. Dus bepaal je met AB eerst je doel en verbeter je met ons vervolgens je eigenlijke processen vanuit de kernvraag: hoe willen wij onze organisatie aansturen? Welke efficiencyslagen kunnen we hierin maken met inzet van automatisering? Pas als dat helder is, ga je dit samen met ons invullen met informatietechnologie.”

Benieuwd naar meer? Bestel het magazine ‘MAAK’

“De groeiende inzet op connectivity heeft als doel het maakproces steeds meer geautomatiseerd te laten verlopen op basis van data uit deze vaak klantspecifieke aanvullende systemen.”

Drs. Nico Bijl
Directeur AB

Vragen? Neem contact op met Roland ten Broeke!
Roland ten Broeke
Commercieel Directeur "We helpen onze klanten graag écht verder. Niet alleen door ze te automatiseren, maar door een complete effectiviteitsslag. Maak vrijblijvend een afspraak en wij komen bij u langs om de mogelijkheden met u te bespreken."

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---