“De eerste factuur nam Exact het al feilloos over.”

Adriaan Goede integreert haar processen in één compleet systeem

Adriaan Goede BV behoort tot de oudste ei-verwerkende bedrijven ter wereld. In de loop der jaren heeft Adriaan Goede zich ontwikkeld tot specialist in het verwerken van het ei tot eipoeder. Dagelijks worden vele honderdduizenden eieren gebroken om het eiwit van de dooier te scheiden. Een scala aan kwalitatief hoogstaande ei-producten gaat de hele wereld over. Bekende namen zoals Heinz kopen in bij Adriaan Goede; zelfs tot in Japan wordt eipoeder uit Landsmeer gebruikt.

Kwaliteiteisen in de voedingsmiddelenindustrie

Voor Adriaan Goede geldt wat voor elk bedrijf in de voedingsindustrie geldt, de kwaliteitseisen zijn hóóg. De wettelijke normen vallen in het niet bij wat sommige klanten eisen. Voordat Adriaan Goede met Exact ging werken was een kwaliteitsprobleem natuurlijk ook wel op te lossen, maar dan moest iedereen er wel zijn. Meerdere mensen moesten dan namelijk op zoek gaan naar allerlei gegevens in hun papieren of systeem. “Zo’n product recall komt nooit op maandagmorgen als iedereen er is, maar altijd op vrijdagmiddag… maar de klant moet wel door!”

Deze werkwijze was illustratief voor veel bedrijfsprocessen. Er hing veel af van de kennis en beschikbaarheid van individuele werknemers. Veel stond op papier of in lijstjes in Excel. Snel informatie boven water krijgen was moeilijk. “Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld track en trace in Exact; met één druk op de knop kan ik nu alles inzien.” aldus Gerwin Roelofs, algemeen directeur van Adriaan Goede.

Verouderde ICT

Adriaan Goede draaide op een maatwerk oplossing van Computron. “Doordat we groeiden werd het werken met losse lijstjes onhoudbaar. MRP ging op een verouderde manier, management informatie en de stand van de voorraad was gedateerd en we waren dus afhankelijk van mensen.”, aldus Roelofs. Als laatste voorbeeld noemt Frederik van der Zwaan, hoofd financiën: “Financiële cijfers werden één keer per maand verwerkt, met als gevolg dat rapportages altijd achterliepen.”

ERP Selectie en implementatie

Het was duidelijk dat de bedrijfsvoering verbeterd moest worden. De ICT moest hoognodig mee met de groei die Adriaan Goede had doorgemaakt en nog steeds doormaakt. Er werden vier verschillende leveranciers van ERP oplossingen bekeken, waarna in 2012 definitief werd gekozen voor Exact. “Ik wil het liefst zo veel mogelijk in één systeem, zo veel mogelijk integreren”, aldus Roelofs.

De belangrijkste reden om met AB de implementatie in te gaan, was de specifieke kennis van de voeding. “Ik kon gewoon merken dat de consultant ons begreep en wist hoe hij in Exact onze problemen kon oplossen. De referenten van A.B. in de voedingsmiddelenindustrie, zoals Van Wijngaarden, gaven het vertrouwen dat we zochten. Kennis van de voeding is belangrijk als je een ERP systeem gaat implementeren.”

Op 1 januari 2013 ging Adriaan Goede ‘live’. “Aangezien we met weinig users zouden starten, hebben we besloten om zoveel mogelijk gegevens vanuit de test administratie om te zetten. Zo’n praktische aanpak wordt door AB dan ook meteen ondersteund.”, aldus Roelofs. “Het oude financiële systeem heeft nog vier maanden gedraaid, maar vanaf de eerste factuur nam Exact het al feilloos over.”, vult Van der Zwaan aan.

Het resultaat

“Alles gaat nu veel sneller; overzichten, MRP, de administratie, alles zit in één systeem en iedereen kan er mee werken. Via track en trace een partij terugvinden, kan met één druk op de knop. Overzichten, orders, contracten, voorraad, materiaal planning, het is met enkele clicks in beeld. We zijn niet meer afhankelijke van de kennis en lijstjes van individuen.”, aldus Roelofs.

Alleen de directe aansturing van de machines gaat nog met het manufacturing execution system (MES) systeem, dat gekoppeld is aan Exact. Alle andere processen in de organisatie, van financieel tot voorraad en MRP tot track en trace zit in Exact Globe Next.

Direct inzicht in de stand van zaken

“Vroeger, als iemand van ons in Japan zat en iets wilde verkopen, moest hij eerst van ons weten of we dat ook konden leveren. We hadden geen realtime zicht op de voorraad, dus moesten we voor de zekerheid gaan kijken of er nog genoeg voorraad poeder stond. Stond het er, dan was de volgende vraag welke orders we nog moesten maken. Nu hebben we direct inzicht in de voorraad en met MRP kunnen we zien wat we gaan maken. ”

Betere commerciële beslissingen

“Door het inzicht in de voorraad, de planning en het feit dat alles real-time in één systeem wordt bijgehouden, kunnen we nu ook betere commerciële beslissingen nemen. Wat komt er nog op ons af aan nieuwe orders? Wat op basis van lopende contracten? En wat hebben we op voorraad? Als je dat weet kun je ook beter plannen en bijvoorbeeld rekening houden met de inkoop van eieren. De prijs van eieren kan namelijk schommelen en daar kunnen we nu nog beter op inspelen.”

Efficiënter werken

“Verder zien we ook dat de informatievoorziening ons helpt om efficiënter te werken. Doordat Exact een integrale oplossing biedt zijn alle gegevens beschikbaar en zijn we in staat om op basis van onze productieplanning de benodigde eieren te bepalen.”

Conclusie

“We hebben de zaken nu goed voor elkaar. In de toekomst willen we nog verder met het integreren van het MES systeem in Exact.”, aldus Roelofs. De eerstvolgende stap zal echter zijn om met barcodescanners orders en voorraad te gaan registreren. “Je kunt nu vanuit Exact het hele productieproces in gang zetten. Maar dat moet wel eerst even goed bij iedereen tussen de oren, voor we daarin nog verder gaan.”

Haal kennis in huis

“Zorg voor een partner met kennis van zaken door bij referenten te gaan kijken, dat zou ik collega’s in de voedingsindustrie willen adviseren”, zo besluit Gerwin Roelofs. Onze consultant van AB begreep ons en kwam door zijn ervaring met praktische oplossingen. Dat is héél prettig werken.

 

Meer ontdekken? Meld u aan voor een event!

  • Track & Trace maakt papier en Excel overbodig
  • Ervaren en betrokken consultants
  • Real-time overzicht in MRP en voorraad
Ei-verwerkingsproducent Adriaan Goede: “De consultants van AB begrepen ons uitstekend en wisten direct hoe ze onze problemen kon oplossen."
Bekijk onze events
Bekijk alle events

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---